Monday, April 11, 2011

Owh Telor....

Aku ingatkan kad pengenalan je palsu..jantina palsu..cerite palsu..cd palsu..gigi palsu...macam-macam ler yang pelesu..TELOR pon nak di palsu kan kerr..?? Teberenti peredaran darah aku bile bace! Maklum laa..aku ni antara pemakan telor yang tegarr...tapi jenoh lerrrrr kalo time kenduri nak bg bunge telor kat org...tak kan nak check it out satu-satu...lain la kalau telor rebus kat bunge telor tu kite ganti dengan telor goreng..-_-"..nak lagi classss bagi scrambled egg..cenggini..--->  Wahhh!!

Tak silap aku telor tiruan ni diperkenalkan oleh  negara China..sejak tahun 2008 lagi...cume masuk malaysia je bebaru lagi....ni cara-cara nak buat telor palsu ni...moh nengok gegambo ni...bahan-bahannye adalah....: (jgn salin  and ikot resepi ni ok!)


Bahan-bahannya; calcium carbonate, starch, resin, gelatin, alum dan lain-lain lagi bahan kimia yang diperlukan.
 
Bahan telur kuning diisi kedalam 2/3 bahan acuan bersama-sama calsium chlorida, dan pewarna.
 
Cecair kuning di masukkan dalam acuan.
 
Lapisan luar dibentuk.
 
Lapisan luar disaluti dengan lilin dan calcium carbonate. Proses ini diulang beberapa kali sehingga lapisan luar terbentuk dan menebal.
 
Setelah siap .. telur tersebut dibiarkan kering bagi mengeraskan kulit dilapisan luar. Dah siap !
 
 
Perhati bebetol yerr...nanti senang nak bandingkan bile korang nak masak telor..
 
Tapi..kalo korang beli telor..bile pecahkan telor tu keluo cenggini jangan la goreng...-_-".....
 
maksudnye bukan reseki keme nak makan telorr..tapi reseki anak ayam tu keluo telorr...!
 
p/s : fiza and emy...nayeee mike nak kenalpasti telor buat bunge telor nanti...
Fakta : sebanyak 13 kali perkataan telor disebut dlm entry ini.

 
 
zz..zup..zup

 

3 comments:

  1. yg telorr ade 2 .. hoho

    ReplyDelete
  2. aku rasa aku da termkn la telur nierk .... sbb aku kentut sgt mmg busuk giler!

    ReplyDelete